توضیحات مرحوم آیت الله بهجت(ره) درباره واقعه عاشورا؛ شمر از قتل امام حسین (ع) پشیمان نشد
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۴۵۰۴
از کلمات شمر ملعون بعد از شهادت امام حسین (ع) استفاده میشود که تائب و نادم نبود، بلکه چهبسا کار خود را قبیح هم نمیدانست و میگفت: ما از فرماندهان خود اطاعت کردیم! - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله العظمی محمدتقی بهجت رحمهالله علیه نسبت به اقامه عزا و تشکیل جلسات روضه و هیئت در ماه محرم تأکید و اهتمام بسیاری داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم در ایام عزاداری ماه محرم، به بازخوانی بخشهایی از سخنان ارزشمند آن عالم وارسته و عبد صالح خدا پرداخته است.
دعوت و رخصت امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در ابتدای نهضت خود، از افراد برای نصرت خود و دین خدا دعوت میکرد. از جمله شخصی را پی عبدالله بن عمر فرستادند و به ایشان فرمود: «إِتقِ الله وَ أَجِبْ دَعْوَتَنا؛ خدا را در نظر بگیر و دعوت ما را اجابت کن.»
ولی در شب عاشورا، همه را آزاد گذاشت که داوطلبانه و به اختیار و انتخاب خود راه سعادت و شهادت را انتخاب کنند و به آنها فرمود: «أَنْتُمْ فِی حَلّ مِنْ بَیعَتِی، فَاتخِذُوا اللیلَ جَمَلاً، فَإِنهُمْ لایرِیدُونَ غَیرِی؛ شما در رابطه با بیعت خود با من آزاد هستید، از تاریکی شب استفاده کنید و بروید؛ زیرا آنان جز کشتن من چیزی نمیخواهند.»
حضرت امیر علیه السلام هم در جنگ صفین به معاویه فرمود: «من و تو با هم جنگ داریم، بیا با هم بجنگیم و راضی مشو که خونهای مسلمانها ریخته شود.»
علت سکوت 10 ساله امام حسین (ع) پیش از قیام عاشورا/ تفاوت در ظاهر ماموریت ائمه اطهارخاطرات کاسبان قدیمی تهران از رسول ترک/ چگونه زندگی پیرغلام امام حسین (ع) با عشق مولایش تغییر کرد؟بخش دوم/رمز تحول و توبه ماندگار پیرغلام امام حسین (ع)/ ماجرای قبری که رسول ترک را منقلب کردتأثیر غذای هیئت بر مادر و کودک/ جلسات روضه، مهد تربیت دینی کودک و نوجوان است
شمر از قتل سیدالشهدا علیه السلام نادم نبود!
از کلمات شمر ملعون بعد از جریان قتل حضرت اباعبدالله علیه السلام استفاده میشود که تائب و نادم نبود، بلکه چهبسا کار خود را قبیح هم نمیدانست!
میگوید: «أَطَعْنا وُلاتَنا...؛ ما از فرماندهان خود اطاعت کردیم...» در حالی که «إِنما الطاعَةُ فِی الْمَعْرُوفِ؛ تنها در کارهای خوب باید از دیگران اطاعت نمود.»
قتل امامی که خیرخواه قوم خود بود...
آیا ممکن است ما ائمه اطهار علیهم السلام را با «هَلْ مِن مزِید؛ آیا زیادی هست؟» و با مزایده بفروشیم؟ نه به قیمت کم، که ممکن است نفروشیم؟! چنانکه عمر سعد ملعون هم به مجانی نفروخت، بلکه هرچه کرد از مُلک ری دست بردارد، دید نمیتواند. و شمر هم که از ابن سعد خبیثتر بود، بدون هیچ انفاذ حکمی فروخت و اقدام به قتل آن حضرت کرد و نگذاشت ابن زیاد ملعون با امام حسین علیه السلام کنار بیاید و صلح کند.
لذا وقتی ابن زیاد ملعون به شمر لعین گفت: «به امام حسین علیه السلام بگو باید تسلیم حکم من و یزید شوی بدون هیچ شرطی. اگر کرد هیچ، وگرنه کارش را تمام کن» شمر لعین به ابن زیاد ملعون گفت: اگر کارش را تمام نکنی بر تو چیره میشود. او هم پذیرفت و برایش دعا کرد و گفت: «جَزاک الله مِنْ ناصِحٍ أَمینٍ! خداوند به تو که شخص خیرخواه و امانتدار هستی پاداش خیر دهد!»
مگر برادرش، امام مجتبی علیه السلام صلح نکرد؟ این حضرت هم صلح میخواست.
شخصیت و مقام جناب مختار
[مختار] کسی را [برای دستگیری عمر سعد] فرستاد و آن شخص اماننامهای [همراه] داشت. به عمر سعد نشان داد و گفت: «این امان تو است.» مختار به فرستادهاش گفته بود: «اگر عمر سعد به غلامش گفت عصای من را بیاور، تو گردنش را بزن. مرادش از عصا، شمشیر است، میخواهد با شما بجنگد.» عمر سعد گفت: «عصای مرا بیاورید.» آنها هم سرش را زدند و به حسب این نقل، سرش را بردند پیش مختار.
مختار گفت: «ابن زیاد را کشتم، عمر بن سعد را هم کشتم، شمر را هم کشتم.» در روایتی دارد که «محمد بن اشعث را هم کشتم.»
بعد از این گفت: «دیگر اگر الآن بمیرم، غصهای ندارم.» [با اینکه] نزدیک نه ماه بیشتر ریاستش طول نکشید، گفت: «اگر بمیرم، غصهای ندارم.» [قبل از این] در زندان [کوفه] میثم به مختار گفت: «تو قاتلان سیدالشهدا علیه السلام را میکشی.»
میشود گفت مختار در فصاحت و بلاغت، بعد از معصومین علیهم السلام اول بوده است. یک نماز عجیبی میخواند و مسلسل خطبهای میخواند که همه عباراتش صحیح و عالی و عجیب و غریب بوده است.
پیک غریب
امام، معصوم از اشتباه است، ولو آنها خیلی جاها ـ نعوذبالله ـ به امام اشتباه نسبت دادهاند. حتی به سیدالشهدا سلام الله علیه هم [نسبت میدهند که] فریب اهل کوفه را خورده است.
[آیا] وقتی شنید مسلم را کشتهاند هم فریب اهل کوفه را خورد؟! با اینکه بیان خود سیدالشهدا علیه السلام است که: «با اهل کوفه مدارا کن و جنگ نکن؛ با آنها ابتدای به جنگ نکن.» [با این حال باز میگویند حضرت فریب اهل کوفه را خورد].
[مسلم و کوفیان] دور دارالاماره جمع شده بودند. از بالای دیوارهای دارالاماره، امثال شمر و دیگر دروغگوها میگفتند: «قشون شام در راه است. راستی راستی دیگر عطا را از شما و از ذریه شما قطع میکند. آنها یکی دو نفر و ده نفر که نیستند. از عهده آنها برنمیآیید.» از این دروغها و از این اباطیل. با این دروغها [اطرافیان مسلم] را متفرق میکنند. لذا هر کسی دست یکی از خویشانش را گرفت و از اطراف مسلم برد.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: عاشورا ماه محرم کربلا آیت الله بهجت ره امام حسین ع حسینیه تسنیم عاشورا ماه محرم کربلا آیت الله بهجت ره امام حسین ع حسینیه تسنیم امام حسین علیه السلام امام حسین ع ابن زیاد اهل کوفه عمر سعد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرکت آیتالله لاری زمینهساز شکلگیری انقلابی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه است
ایسنا/فارس تولیت حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ(ع) گفت: حرکتی که آیتالله نجفی لاری در زمان حیات خود انجام داد، زمینهساز شکلگیری حکومت و انقلاب اسلامی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه است.
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری امروز، ۱۹ اردیبهشت در همایش بینالمللی «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشههای مرحوم آیتالله سید عبدالحسین نجفی لاری» گفت: این نشست با همکاری دانشگاه جهرم، برای این برگزار شده است تا نگاهی به زندگی این اندیشمند، عالم و مجاهد راه حق داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اینکه میتوان آیتالله سیدعبدالحسین نجفی لاری را در ردیف «آخوند خراسانی» بزرگترین رهبر مشروطه قرار داد، افزود: ایشان از شاگردان «میرزای شیرازی» بوده است، شخصیتی که در سن ۲۲ سالگی به مقام اجتهاد رسید. این نشانگر بلوغ فکری، استعداد و سختکوشی این عالم بزرگ شیعی است.
کلانتری با تصریح اینکه کل حضور ایشان در ایران ۳۳ سال طول کشید، تصریح کرد: دوران حضور ایشان در فارس یکی از پرنشیب و فرازترین ادوار بوده و امروز یکصدمین سالگرد فوت این شخصیت بزرگ است.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) افزود: یکی از اتفاقاتی که در دوران مرحوم آیت الله نجفی لاری در ایران افتاد این است که کشور به دو بخش تقسیم شد. قسمت شمالی در دست روسیه و قسمت جنوب در استعمار و استثمار انگلستان درآمد. در این زمان به خاطر قحطی و جنایات انگلیس جمعیت ایران حدوداً نصف شد.
کلانتری تصریح کرد: این عالم بزرگ همزمان در سه جبهه جنگید: استعمار انگلستان، استبداد قاجار و یک جهاد همه جانبه پیریزی کرد و نظام اسلامی بر مبنای ولایت فقیه را بنیان نهاد.
وی ادامه داد: کاری که مرحوم عبدالحسین نجفی لاری انجام داد همان کاری است که انقلاب کبیر اسلامی حدود ۶۰، ۷۰ سال قبل در مقیاس وسیعتر انجام داد. حرکت آیتالله لاری زمینهساز شکلگیری انقلابی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه است.
کلانتری گفت: با برگزاری این نشستها شاید بتوانیم کمی از دین خود را به این فقیه بزرگ ادا کنیم، تا نسل جدید بتوانند از خرمن دستاورد بزرگان دین بهرهمند شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم نیز در این مراسم گفت: اولین و تنهاترین شخصی که عمق شخصیت این عالم بزرگ را متوجه شدند، رهبر معظم انقلاب بودند. ما از ایشان یاد گرفتیم که این عالم ربانی چه ظرفیتهای داشتند و میشود از آن درس گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین منصور مهدوی با بیان اینکه اولین وجه ایشان باور عملی بود که به ولایت فقیه داشتند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید بسیار داشتند که اولین حکومت کوچک اسلامی را ایشان تاسیس کردند و ما تا زمان امام خمینی(ره) همچون شخصیتی نداریم.
وی از نامگذاری روز ۱۹ اردیبهشت به نام این عالم و فقیه عالیقدر خبر داد و گفت: یکی از کارهایی که در دست پیگیری است، ثبت این روز به نام این فقیه فقید است و امیدواریم این همایشها سرآغازی برای نکوداشتهای بعدی باشد.
مهدوی افزود: مقابله با استعمار انگلیس، مقابله با تجزیه کشور و فتوای بازگشت مناطق جدا شده به کشور، اقتصاد مقاومتی که اظهار کردن باید تولیدات داخلی داشته باشیم، جزیی از تلاشها و نگرشهای عملی این عالم ربانی بود.
به گزارش ایسنا، مرحوم آیتالله سیدعبدالحسین لاری، یکی از علمای بزرگ منطقه جنوب فارس بودند که نقش مهمی در مبارزه با استعمار انگلیس در منطقه جنوب کشور ایفا کردند.
انتهای پیام